Sponsored By

Sponsored By
Конкурс "Красиво село"- Участвайте тук. Спечелете ваучер на стойност 50 лв от Photo Pavillion!

неделя, 29 май 2011 г.

Автоматични рисунки (интересно)


Доста от хората, които познавам, обичат когато участват в някаква говорилня, която не ги напряга прекалено, да докопат спокойно стоящия наблизо молив и някакво листче и да си драскат разни безмислени завъртулки. Това сякаш улеснява процеса, например на телефонния им разговор или пък помага да мине по-бързо поредното съвещание със слаба интрига. Тези графити най-често се наричат автоматични, понеже докато ги произвеждаме, ние сме заети с друго и действаме малко като програмирани. Предполагам се досещате, че те носят много интересна кодирана информация, излизаща едва ли не от дълбините на несъзнаваното, т.е. в някаква степен освободена от контрола на съзнанието. Да видим, какво може да се излезе от това.

Ще започна с прекрасен пример често цитиран в психологичната литература. Един човек /без късмет, както ще установите по-късно/ говорел по телефона с доста по-младата си приятелка, към която изпитвал силни романтични чувства. Около телефона имало някакви листове и мъжът си чертаел множество красиви рисунчици. И така, докрая. Този лист впоследствие попаднал в ръцете на строгата му съпруга, за която твърдят, че била професионален психолог. След като изучила произведенията му, тя с мека /психологическа/ интонация му съобщила, че не знае с кого е говорил, но в главата му със сигурност присъстват силни фантазии за френска любов. Може би трябва да добавя, че в това семейство, такива сексуални излишества не се практикували. Всеки разказва различно тази история, но всички споменават, че години след това, този човек много внимавал, по време на съвещания или преговори, около него да няма нищо за писане. Компютърът, казвал той, ми е достатъчен. Винаги мога да изиграя един пасианс.
Може ли наистина, по драскулките да се познаят точните мисли и, не дай си Боже, желания, на личността в дадения момент? Отговорът е не, защото тогава животът би бил твърде сложен.

Практически насоки
Когато един ученик скучае на урок по средновековна история и едновременно си рисува на задния лист на тетрадката джунгла, тигър и смел ловец заедно с верния му сахиб, мисля, че в това няма много загадка. Момчето просто иска да не е тук и сега, а на някое много по-интересно място, където ще може да се реализира по-пълно. За нас са по-интересни тайните символи излизащи под ръката на някого, които подобно на наскална живопис ни забиват в дълбоките дебри на минали и сегашни мечти и желания. За да спра с поезията, ще разгледам начините за интерпретация на конкретни и най-често срещани графити.
·        Стрелки
Това е най-лесния за рисуване символ. Най-често той означава желание за свързаност. Авторът им не може да подреди събитията в живота си достатъчно добре в причинно следствени вериги и поради това изпитва дискомфорт. Стрелките са опит да се свържат събитията, да се даде насока на определени обстоятелства.
·        Цветенца - листенца
Това е също често срещан мотив. Тъй като всяка автоматична рисунка изразява определена степен на вътрешна тревога, приема се, че цветята, с техните заоблени контури, са опит за намаляването и. След като успяваш да я изобразиш по толкова привлекателен начин, значи ще се справиш с нея.
·        Симетрични рисунки
Подобни творби, особено, ако са защриховани, ни съобщават, че авторът им подсъзнателно се измъчва от някакви вътрешни рамки, които го сковават и ограничават свободата му. Така може да се чувства и някой който е в творческа криза.
·        Амеби
Така се наричат графити, които се „разтичат” и са с неопределени форми и размери, подобни на амеба. Това означава, че човекът се намира в сложна вътрешна ситуация свързана със загуба на идентификация. Той се опитва да намери себе си отново, но все още е в процес на търсене.
·        Кръст, мандала, симетрични фигури с много подробности
Означават желание за постигане на вътрешна хармония.
·        Дрехи, маски
Ако рисуващият не е моделиер по професия, този тип графити показва желание да се скриеш, да останеш инкогнито.
·        Очи /око/
Това е най-разпространената част от лицето, появяваща се в този вид творчество. Окото е параноичен символ на контрол. Човекът не се чувства достатъчно самостоятелен, някой постоянно го потиска и му пречи да приема самостоятелни решения.

Както може да се види от този текст, трябва много да внимаваме с несъзнаваните си прояви. В тях са затворени много тайни, които нямат практическа стойност за другите, така че, нека си ги пазим за себе си. Как? Като начало – да спрем с рисуването.
Автор: Indy

Няма коментари:

Публикуване на коментар