Sponsored By

Sponsored By
Конкурс "Красиво село"- Участвайте тук. Спечелете ваучер на стойност 50 лв от Photo Pavillion!

четвъртък, 23 юни 2011 г.

Сиртаки (любопитно)


Всички знаем танца сиртаки, известен в целия свят като национален гръцки танц. Той така весело се връзва с летните купони край морето и да му се устои е невъзможно. Всъщност този символ на Гърция е доста млад за ролята на символ - без малко 50 години.


Прародител на този танц са били критските танци „Сирос” и „Пидихтос”, а той като такъв се е появил доста спонтанно през 1964 на снимачната площадка на филма «Зорба Гръкът» (Zorba The Greek), заснет по едноименното произведение на известния критски писател Никос Казандзакис. По сценарий главният герой Зорбас, когото играел Антъни Куин, е трябвало да покаже на плажа националния гръцки танц Безела на скромен английски писател. Но за тази сцена били отредени само две минути и пред композитора стояла задачата да предаде за това кратко време енергетиката на гръцкия танц. Впрочем композиторът Теодоракис се справил с това така блестящо, че и музиката и танцът наистина са признати за народни. Тъй като филмът се е снимал на остров Крит, то в основата на танца са заложени най-популярните критски танци: в началото по-спокойният Ситрос, преминаващ в Пидихтос (бърз и с подскоци) във втората част. Но както често става, се е намесило провидението. Сцената е трябало да се заснеме в най-последния ден. Обаче ден преди това, Куин си счупил крак. Когато след няколко дни снимките били възобновени, Антъни Куин можел да мине без гипс, но не бил в състояние да подскача в танца, както било предписано от сценария. Режисьорът на филма Михаел Какоянис, естествено се разстроил, но актъорът го обнадеждил. «И аз танцувах. Аз не можех да си вдигам крака и да го пускам – болката беше нетърпима, но разбрах, че мога да го влача без особен дисконфорт. По този начин аз измислих танц с особена плъзгаща стъпка. Аз вдигах ръцете, както в традиционните гръцки танци и провлачвах краката по пясъка». Впоследствие Какоянис го попитал как се нарича този танц. Киун отговорил: «Това е сиртаки. Народен танц. Научи ме един от местните жители».
След Като излязъл на екран «Зорба Гръкът», танцът много бързо станал популярен. Признали го в Гърция, а Антъни Куин получил званието «Почетен гражданин на Гърция». А понякога му казват и «танцът на Зорба» - като спомен за произхода му.

2 коментара:

  1. Това е изключително интересно! Гледал съм поне седем пъти филма и още толкова пъти съм чел книгата. Мого харесвам и Никос Казандзакис и Микис Теодоракис и, разбира се, невероятно талантливият Антъни Куин (Бог да го прости!). Не съм и подозирал, обаче, че този танц е измислен тогава. Винаги съм смятал, че това си е автентичен гръцки танц(този във филма). Но сега, когато разбрах каква е историята, още повече се прекланям пред тези големи творци! Абе, геният си е гении! Благодаря ти, че сподели това знание! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Радваме се, че сме били полезни:)

    ОтговорИзтриване